بسته بندی برند های مطرح دنیا و پشت پرده جالب جعبه محصولات آنها میتواند از جذاب ترین مسائلی باشد که هر تولید کننده ای مشتاق به شنیدن و دیدن آن است. در این مقاله میخواهیم در مورد شیوه بسته بندی برند های مطرح و معروف دنیا و اصولی که از آن پیروی میکنند، اطلاعاتی در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم.
رابطه بسته بندی با معروف شدن برند آن!
همانطور که میدانید، از اهداف اساسی هر برندی، افزایش فروش و دیده شدن محصولات خود در میان انبوهی از کالاهاست. حال برای دست یابی به این انگیزه می بایستی محصولات را یک پک با کیفیت و مناسب بسته بندی نمود که علاوه بر حفاظت، سبب برجسته شدن برند تجاری و ماندگاری آن در اذهان عمومی نیز شود. متمایز کردن محصولات به چیزی امکان پذیر نخواهد بود به جز بسته بندی! بسته بندی چیزی فراتر از یک پوشش برای کالا بوده و همانند لباس برای آن عمل میکند.
هر انسان برای پوشش خود ارزش قائل است و سعی دارد بهترین ها را بر تن کند. در خصوص محصولات نیز این موضوع صدق میکند؛ زمانی که کالاهایتان را با پوشش مخصوص خودشان وارد دنیای خرید و فروش میکنید، یک هیچ از بقیه رقبایی که برای این موضوع ارزش گذاری نکرده اند، جلوتر خواهید بود. برخی از تولید کنندگان برای افزایش میزان فروش، ماندگاری در ذهن، دیده شدن میان مردم و برجسته سازی برند خود، هزینه های زیادی را برای پک های خود می کنند که این در نهایت، سود کلانی را برای آنها به همراه خواهد داشت.
کدام برند ها در بسته بندی ممتاز و پیشگام هستند؟
برند های بزرگ اهمیت ارائه یک تجربه استثنایی را هنگام تعامل با محصولشان درک می کنند. بسته بندی های نو آورانه و منحصر به فرد کلید این تجربه است که به موجب آن، مصرف کننده حتی می تواند بر اساس ظاهر بسته بندی شما خرید خود را تکمیل نماید. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از برند های پیشرو در صنعت بسته بندی را به شما معرفی کنیم.
1- اپل (Apple)
همانطور که حدس میدانید، اپل که ساخت کشور آمریکاست، در صدر لیست این بسته بندی های مطرح و پیشگام قرار دارد. این برند که جز پرطرفدار ترین ها در نسل موبایل های هوشمند و لوازم الکتریکی و دیجیتال در جهان محسوب می شود، در هنگام تولید پک های خود، اتاقی محرمانه تنظیم کرده که هیچ کس به غیر از طراح شرکت، اجازه ورود به آنجا را نخواهد داشت. این شخص به مدت یک ماه خود را در این اتاق محبوس کرده و تنها کاری که در طول این مدت انجام میدهد، باز و بسته کردن جعبه هاست تا مطمئن شود مشتریان به راحتی بتوانند درب بسته بندی های خود را باز و بسته کرده و با تکرار مکرر این عمل، نگران خراب شدن آن نباشند.
مرتبط بخوانید: کارتن بسته بندی گوشی موبایل و جنس آن
برای اطمینان از یکپارچگی و هویت، جعبه اکثر محصولات اپل دارای رنگ های سیاه، سفید و خاکستری میباشند و هم چنین لوگو نمادین شرکت به زیبایی بر روی آن حک شده است. خطوط مستقیم و تایپوگرافی منسجم جعبه ها، باعث شده که طراحی محصولات این برند خوشنام و پر طرفدار، هر چه بیشتر در میان سایر شرکت های موبایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی بدرخشد و کاربران را در مسیر خرید آن تشویق کند.
جعبه های شکیل و مینیمالیستی که محصولات مشتریان در آن قرار میگیرد، کاملا سفید، یک دست و شفاف بوده که دارای نوشته هایی به رنگ مشکی و تصاویری با وضوح بالاست که تمامی این موارد، حس ترغیب را در مشتری برانگیخته می کند. گوشی های اپل، در جعبه ای محکم و با دوام به نام هارد باکس قرار میگیرند که خیال مشتری را به هنگام سفارش آنلاین و نحوه تحویل آسوده باشد.
2- نایک (Nike)
نایک یک شرکت آمریکایی است که در عرصه طراحی و تولید لوازم ورزشی از جمله کفش فعالیت داشته و جز پرفروش ترین ها در این زمینه تلقی می شود. اگر به تازگی جعبه بسته بندی این برند را مشاهده کرده باشید، متوجه یک نوع جدیدی از پک های آن خواهید شد که بسیار جذاب، خیره کننده و مخاطب پسند می باشد.
همانطور که در تصویر می بینید، برند نایک ایده ای متفاوت و نوینی را برای کالاهای خود خلق نموده که این کار منجر به تشویق مردم به خرید این کفش ها شده که در نهایت پر فروش و ترند شدن آن را به همراه خواهد داشت. شما هم اکنون در حال مشاهده جدید ترین و به روز ترین جعبه کفش نایک هستید.
3- هرمس (Hermes)
حتما نام هرمس را بارها شنیده اید. این برند نیز در زمینه پوشاک فعالیت میکند. برند هرمس در سال های اخیر توسعه خوبی داشته و در حوزه های لوازم آرایشی، ساعت، جواهرات و انواع اکسسوری های جذاب و شیک فعالیت دارد. این کمپانی در فرانسه به تاسیس رسیده است. کیف های دستی چرم یکی از نوآوری هایی میباشد که برای اولین بار توسط برند هرمس در صنعت مد شناسانده شد.
تلفیق رنگ نارنجی به همراه مشکی حس ناب یک خرید خوب را به مشتری القا میکند. پک های زیبایی که معمولا برای جواهرات و ساعت استفاده میشود، چشم مشتریان را ناخوداگاه به خود خیره می نمایند و در جایی که برند هرمس به فروش میرسد چشم ها، برند های دیگر را نمیبیند.
دانستنی ها: شیوه عکاسی حرفه ای از کالا و بسته بندی
4- مک دونالد (Mc Donald’s)
مک دونالد از رستوران های بزرگ و زنجیره ای در آمریکا بوده که بیش از 100 شعبه در سراسر جهان دارد. این برند به منظور جلب توجه بیشتر متقاضیان، حفظ کیفیت غذا و کاهش ضایعات، از پک های دوستدار محیط زیست و بازیافت شدنی همراه با طرح های زیبا و مرتبط با نوع غذا استفاده کرده است.
طراحی روی پک مک دونالد، طی سال های اخیر دچار تغییرات زیادی شده است به گونه ای که بسته بندی آن در ابتدای کار بسیار ساده همراه با یک لوگو اولیه بود که سپس از جعبه های مقوایی بهره بردند، بعد از آن به ترتیب از بسته بندی های از جنس فوم، کرافت و کاغذی استفاده کردند که در نهایت به این نتیجه رسیدند که بهترین گزینه، همان کرافت که زیست تخریب ناپذیربوده و طعم غذا را تغییر نمیدهد، می باشد.
ایده های نو آورانه و خلاقانه ای که در شکل و طراحی پک ها به کار رفته به گونه ای است که با دیدن جعبه، سریعا متوجه محصول درون آن خواهید شد. دستگیره زرد و رنگ های شاد و روشنی که در بسته بندی ها به کار رفته، مشتری را به وجد آورده و حس لذیذ و دلچسب بودن غذا را برای مخاطبان به ارمغان می آورد.
5- گوچی ( Gucci)
یکی از برندهایی که در زمینه پوشاک فعالیت مستمر دارد، برند گوچی است. گوچی یک برند ایتالیایی است که خود زیر مجموعه ای از شرکت کرنیگ در فرانسه میباشد. این شرکت در سال 1921 فعالیت خود را در حوزه پوشاک چرمی زنانه آغاز کرده که دفتر مرکزی در فلورانس ایتالیا واقع شده است.
این برند، درآمد میلیارد یورویی خود را بعد از کیفیت محصولاتش مدیون بسته بندی های شکیل است. رنگ های سبز، قهوه ای، مشکی و سفید از ترکیب رنگ های استفاده شده در برند گوچی می باشند که باعث میشود دست و دل مشتری برای خرید این محصولات بلرزد.
6- لیمون ( Limon)
لیمون از تولید کنندگان لوازم خانگی و آشپزخانه ساخت کشور خودمان ایران بوده که کالاهای خود را با کیفیت مطلوبی به بازار عرضه های داخلی و خارجی عرضه می کند. در پک این برند مطلوب، از کارتن سه لایه و کارتن پنج لایه استفاده می شود و به علت زیبایی کار چاپی، افست بر روی بسته بندی نوع لمینتی آنها صورت میگیرد.
از ویژگی های کارتن لیمون، استحکام، دوام و قابلیت نگهداری از لوازم در مدت زمان طولانی است و کمتر کسی پیدا می شود که پس از استفاده از کارتن لیمون، آن را دور بیندازد. کیفیت، دوام و رنگ های متنوع پک های این برند سبب شده تا صادرات آنها به کشورهای دیگر صورت بگیرد.
7- جو مالون (Jo Malone)
طراح خوش ذوق و خوش سلیقه این عطر ساخت انگلستان، این امکان را برای مشتریان فراهم میسازد تا محصول خود را درون یک پک ساده کرم رنگ، دارای لبه های مشکی همراه با یک روبان شکیل و زیبا تحویل بگیرند. علاوه بر طرح بسته بندی جذابی که دارد، جهت ماندگاری در ذهن مردم، داخل آن یک عدد دستمال کاغذی معطر و کارت هدیه رایگان برای مشتریان در نظر گرفته شده است.
8- تیفانی اند کو (Tiffany & co )
تیفانی اند کو شامل جواهرات و اکسسوری های از طلا و نقره و کالاهایی نظیر عطر، ساعت، لوازم جانبی و کالاهای فاخری است که اولین شعبه این شرکت در آمریکا تاسیس شد. بسیاری از افراد مشهور مثل ژاکلین کندی و الیزابت تیلور از طرفداران این برند هستند. بسته بندی های به رنگ سبز آبی همراه با یک روبان ابریشمی که این برند دارد، نظر هر مخاطبی را به خود جلب می نماید.
جهت یادآوری: نماد های روی بسته بندی و معنای هر یک
9- عطر یانی (YANI)
عطر یانی یکی از برند های مطرح ادکلن ایرانی ( مشهد بوده ) که بنیان گذار این مارک عطر با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، بسته بندی زیبایی را برای این محصول با ارزش تهیه نموده است. اگر به بسته بندی این عطر که از جنس مقوای فشرده شده کرجی (موسوم به هارد باکس است) دقت کرده باشید، متوجه طرح و نوشته های اسلیمی روی آن خواهید شد که همه این ها نشان از اصالت ایرانی بودن این برند ادکلن می باشد.
خلیج فارس (Persian golf) نام اولین کالکشن ایرانی بودن برند یانی است که رایحه های آن از مناطق و جاذبه های دیدنی جنوب کشورمان مثل ساحل نقره ای، جنگل های مانگرو، دره سکوت و عروس سرخ پوش الهام گرفته شده است.
10- چینی زرین ایران
چینی زرین که محصول کشور عزیزمان می باشد، از مارک های معروف ظروف چینی در خاورمیانه بوده که محصولات خود را به بیش از 37 کشور اروپایی صادر نموده است. این برند معتبر ظروف چینی با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز، تنها تولید کننده ایست که ظروف آن 100 درصد مقاوم به هنگام شست و شو در ماشین ظرف شویی است.
از آن جایی که ظروف چینی زرین ایران صادراتی است، تولید کننده برای بسته بندی این محصولات از جعبه های کارتنی با ترکیب ورق مرغوبی استفاده نموده تا به هنگام ارسال، محصول بدون آسیب و کوچک ترین ضربه به دست مشتری آن برسد. همان طور که در تصویر مشاهده میکنید، برند و لوگوی چینی زرین در قالب نقشه کشورمان به زیبایی بر بسته بندی این کالا حک شده که نه تنها زیبایی آن را دو چندان میکند، بلکه اصالت محصول که ایرانی است را بر همگان آشکار میسازد.
مهم ترین ویژگی بسته بندی برند های مطرح و ممتاز
مشتری پس از دریافت کالا، به دنبال مزیت های آن نسبت به سایر برند هاست که این به خودی خود، حس اطمینان را در آنها تقویت خواهد کرد.
1- معرف کالا، گیرا و ایجاد نگرشی مثبت در متقاضی
یک بسته بندی، برای جذاب دیده شدن و مجذوب کردن مخاطبان خود، باید بیانگر محصول درونی خود باشد تا مشتری با خواندن مشخصات روی آن به محتویات درونی پک ها پی ببرد. برند هایی که نام بردیم، با ساختار، شکل ظاهری و طرح گرافیکی خود، در همان بدو ورود به بازار، متقاضیان زیادی را به همراه داشتند که البته این نکته قابل ذکر است که هزینه زیادی برای طرح بسته بندی صرف شده است.
2- سهولت در حمل و نقل
بسته بندی باید بتواند از کالا در برابر فشار و تکان هایی که ممکن است حین حمل و نقل صورت بگیرد، مراقبت کند. پک این گونه کالاها به گونه ای طراحی شده که به محض دریافت محصول، مخاطب شیفته آن شده و حس خوشایندی درونش ایجاد می شود. هم چنین خریدار بدون آسیب فیزیکی به خود و محصول از آن استفاده کند.
اصول مهمی که برند های مطرح در بسته بندی خود از آنها پیروی می کنند:
- جنس با کیفیت و مرغوب
- حد الامکان بهره بردن از پک های بازیافتی و دوستدار محیط زیست
- مطابق با سلیقه مردم
- تنوع رنگی و استفاده از طرح های نوین و خیره کننده
- رعایت پروتکل های بهداشتی طی بسته بندی
- توجه به عناصر بصری شامل کیفیت و وضوح تصاویر
- محکم و با دوان بودن
- سهولت به هنگام استفاده از آنها
- جامع بودن اطلاعات درج شده
- به کار بردن ایده های ناب
- برقراری ارتباط با مخاطب
خلاصه
هر تولید کننده می تواند با به کار بردن ایده هایی جدید و خلاقانه و استفاده از پک های بازیافتی و مرغوب، نبض بازار را در دست گرفته و شاهد ممتاز و پیشگام شدن برند خود باشد. طرح هایی که با نوع کالا تطابق کاملی داشته باشد، سبب جذابیت و با استقبال سیل عظیمی از مخاطبین همراه خواهد شد.
ممنون که با ما همراه بودید.