عکاسی حرفه ای از کالا و بسته بندی

عکاسی حرفه ای

عکاسی حرفه ای از کالا و بسته بندی، این روزها تبدیل به یکی از ابزارات مهم و حرفه ای در بازاریابی و برندینگ شده است. از آن جایی که عکاسی حرفه ای از کالا و بسته بندی سبب ایجاد اعتماد در مخاطب می‌شود، از این رو بسیاری از کار فرمایان و تولید کنندگان برای ترقی در کسب و کار خود، به این مسئله اهمیت فراوانی می‌دهند.

عکاسی از کالا و بسته بندی به چه منظوری صورت میگیرد؟

اصلی ترین دلیل عکاسی از یک محصول، در دست گرفتن نبض بازار های فروش و ترغیب مردم به خرید کردن میباشد. هر کسب و کاری میتواند از یک سری المان ها در جهت شکوفایی و رشد برند خود استفاده نمایند که یکی از آنها شیوه عکاسی است. عکاسی از بسته بندی به همراه محصول، جهت نمایش قدرت برند و اعتبار برند، کیفیت و فروش آن تاثیر فوق العاده ای دارد.

امروزه پر فروش شدن دلایل متعددی دارد که یکی از آنها نحوه عکاسی از کالا و پک مد نظر بوده زیرا یک تصویر از محصول ممکن است هزاران بازدید در فضای مجازی داشته و تاثیر عمیقی بر وب سایت ها بگذارد. حال برای آن که بتوانید تصویری حرفه ای از محصول خود داشته باشید، توجه به یک سری المان هایی که در ادامه بازگو خواهیم کرد ضروریست. اگر تولید کننده یا صاحب کسب و کار های اینترنتی هستید و قصد دارید با عکاسی کردن کالاهای خود را از بقیه متمایز تر کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تماشا کنید: نمونه جعبه و کارتن های تولید شده در کارتن پک

1- رنگ پس زمینه

اهمیت رنگ پس زمینه در عکاسی محصولات به اندازه ایست که میتواند محصول شما را خارق العاده کرده و سبب شود تا ملکه ذهن دیگران شود زیرا عکس ها فرصتی برای نمایش کالا و برند شما بوده و یکی از قدرت مند ترین المان هاییست که به واسطه آن میتوان نام تجاری خود را برجسته نمود. انتخاب یک رنگ مناسب برای پس زمینه میتواند آن را برای بیننده زنده و شفاف کند؛ مخصوصا در خرید های اینترنتی اهمیت این موضوع دو چندان میشود زیرا طبق گزارش ها، بیش از 3/4 از خریداران آنلاین، عکس‌های محصول را عاملی موثر در خرید های خود می‌دانند.

نکته: قبل از شروع عکاسی در ابتدا مشخص کنید که از چه محصولی میخواهید عکس بگیرید، سپس رنگ های مناسب آن را بیابید. به عنوان مثال اگر محصولتان رنگی است، باید چندین پس زمینه با تنوعی از رنگ ها را آماده کنید تا ببینید کدام یک با محصول هماهنگ تر است.

2- نور مناسب

یکی از مهم ترین عناصر در گرفتن عکسی با کیفیت از محصول، داشتن نور پردازی عالی است؛ اگر چه شاید تنظیم آن خسته کننده باشد اما این المان تاثیر شگفت انگیزی در وضوح تصویر عکس برداری شده خواهد داشت. نور تاثیر بسزایی در نشان دادن محصول شما داشته و میتواند تعیین کننده خوب یا بد بودن تصویر شما باشد. با استفاده از نور میتوانید ویژگی های محصول خود را برجسته و بولد تر نشان دهید. نور در عکاسی به دو صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد که میتوانید از آنها بهره ببرید.

نور مناسب در عکاسی

  • نور طبیعی

نور طبیعی همان نور خورشید بوده که طیف ملایم و بزرگ تری دارد.

  • نور مصنوعی

این نور همان لامپ بوده که سطح کوچک تری را پوشش میدهد و برای عکاسی از محصولاتی که میخواهید جزئیات فیزیکی بهتری را نمایش دهد، استفاده میشود.

3- زاویه دید

مورد بعدی که بسیار حائز اهمیت است، بحث زاویه عکاسی کردن می باشد. زاویه دید یعنی اندازه قابل مشاهده که با نام میدان دید نیز شناخته میشود. برای این که بتوانید بهترین زاویه دید در عکاسی را داشته باشید، باید بدانید که کدام زاویه مفهوم را به آسانی منتقل میکند.

4- محیط عکاسی

محیط عکاسی نیز یکی دیگر از موارد مهمی بوده که باید به آن توجه نمود. در هنگام عکس برداری از محصول، این نکته را در نظر داشته باشید محیطی که در آن قرار است عکس برداری کنید، کاملا تمیز، مرتب و دارای نور کافی باشد تا به بهترین شکل ممکن، این عمل انجام پذیرد. عکس برداری در محیط شلوغ و تاریک نه تنها کیفیت کار را بالا نمیبرد، بلکه از ارزش آن کاسته و سبب کم شدن شمار مخاطبان خواهد شد.

محیط عکس برداری 2

5- تنوع در عکاسی

به هنگام عکاسی از محصول خود، تنها به یک عکس بسنده نکنید و سعی کنید تصاویر گوناگونی را از کالای خود داشته باشید. به طور مثال، به هنگام عکاسی از یک لباس، میتوانید با روش های مختلف و متعددی نظیر پوشاندن آن بر تن یک مانکن، پهن کردن روی یک سطح صاف سفید رنگ و تا کردن به مدلی خاص، این کار را انجام دهید.

چرا عکاسی حرفه ای از کالا اهمیت ویژه ای پیدا کرده است؟

ما خریداران و مصرف کنندگان بسیار بصری هستیم. (یعنی در ابتدا ظاهر هر چیزی را میبینیم). در نتیجه اگر تصاویر کیفیت و وضوح خوبی نداشته باشند، مشتریان متوجه این مسئله شده و از خرید منصرف خواهند شد. تصاویر شما نشان دهنده کیفیت و ارزش محصولات بوده که به دنبال آن، برجسته شدن و محبوبیت برند شما را به همراه خواهد داشت.   

در نتیجه اگر این کار به خوبی و به درستی صورت بگیرد، پتانسیل بی شماری را در افزایش فروش مخاطبان به همراه خواهد داشت. طبق مطالعات، 93% از خریداران بر این عقیده اند که ظاهر هر بسته بندی عامل اصلی ترغیب آنها بوده در نتیجه همین مسئله سبب میشود که بیشترین تعامل را با برند شما داشته باشند.

این بدان معناست که عکس ها و تصاویر گرفته شده از محصول شما نباید خیلی ساده و در صفحات مجازی قرار بگیرد، بلکه باید در پلتفرم های اجتماعی، تبلیغاتی و بسته بندی یافت شوند.

انواع عکس برداری از کالا

عکاسی از محصول، روش های متعدد و متنوعی را دارا می باشد که با توجه به تعداد محصول به دو صورت تکی و گروهی عکاسی میشود.

  • تکی

از رایج ترین روش هایی است که فقط از یک محصول تصویر برداری میشود. از این مدل عکاسی برای کاتولوگ و وب سایت ها بهره گرفته می شود.

عکاسی تکی از محصو ل و کالا 2

  • گروهی

در نوع گروهی، از بیش از یک محصول عکس برداری می شود که این جهت نشان دادن طیف وسیعی از تنوع محصولات می باشد و دید کامل تری از کالا را در اختیار مشتریان قرار خواهد داد. این گونه عکاسی، برای تبلیغات رسانه اجتماعی بسیار کاربرد دارد.

عکاسی گروهی از محصول و کالا 3

اهداف کلی عکاسی از محصولات

  • دیده شدن کالا
  • ابزار ارتباط با مشتری
  • محرک اصلی تعامل در ذهن مخاطبان
  • خوش نام شدن برند محصولات
  • بازاریابی و جنبه تبلیغاتی
  • ماندگار شدن در ذهن و خاطر مردم
  • برانگیختن احساسات متقاضی

ابزار های لازم جهت عکاسی

اکنون که فرآیند ایجاد یک تصویر چشم نواز و زیبا از محصول را دانستید، زمان آن فرا رسیده که ابزار های لازم را جمع آوری کنید. برخی از این لوازم عبارت اند از:

  • دوربین عکاسی
  • سه پایه
  • میز
  • استفاده از یک پارچه برای پس زمینه
  • فیلتر های عکاسی
  • فلاش های پرتابل و استودیو
  • کیت تمیز کننده لنز دوربین
  • رفلکتور
  • پرده کروماکی
ابزار های لازم در جهت عکاسی 2

4 نکته طلایی برای عکاسی از محصولات در فروشگاه آنلاین

تصاویر محصولات شما در کنار اقلام در وب سایت ها سبب حس اعتماد مشتریان شده و آنها را مجاب به خرید از کالاهای شما میکند. طبق تحقیقات، 78% از خریداران آنلاین در ابتدا جذب تصاویر منتشر شده در وب سایت ها میشوند و سپس اقدام به خرید می نمایند. اگر شما نیز به تازگی کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرده اید، با رعایت المان هایی که در ادامه بیان خواهیم کرد، میتوانید از آنها در جهت رشد و شکوفایی حرفه خود بهره ببرید.

1- دوربین را ثابت نگهدارید

در هنگام عکاسی، دوربین را کاملا ثابت نگه دارید؛ برای این کار میتوانید از یک پایه دوربین عکاسی و برای موبایل از نگهدارنده استفاده کنید تا از لرزش جلوگیری شود.

2- به جزییات توجه کنید

پس از این که عکس محصول خود را در فروشگاه یا وب سایت آپلود کردید، یک سری از نکات را در نظر داشته باشید: مواردی مثل توضیح جنس، وزن، ابعاد و غیره. توجه داشته باشید که توضیحات کوتاه و مختصر باشند.

3- زوایا را بهتر بشناسید

برای عکاسی کردن معمولا سه زاویه پر کاربرد است:

  • 90 درجه که معرف به چشم پرنده است، یک زاویه عالی و فوق العاده برای عکاسی از کالاهایی مانند کفش، وسایل آشپزخانه و غیره میباشد.
  • 45 درجه معمولا برای تاکید روی ابعاد کالا کاربرد دارد؛ برای هر نوع محصولی اعم از اسباب بازی، لوازم الکترونیکی، دکوراسیون و غیره مناسب است.
  • 0 درجه (هم سطح میز) این زاویه برای کالاهایی که به صورت ایستاده هستند، ایده آل بوده مانند قوطی مربا و لوازم آرایشی – بهداشتی.

4- تنظیمات ماکرو ( بزرگ نمایی )

ماکرو بدین معناست که از فاصله بسیار نزدیکی، تمام جزییات محصول یا کالا را به نمایش میگذارد. این نوع عکاسی، برای محصولاتی مانند جواهرات، لوازم آرایشی و مواد غذایی گزینه ای منحصر به فرد محسوب میشود. مزیت این المان این بوده که هم با دوربین عکاسی و هم با با دوربین موبایل قادر به استفاده از آن خواهید بود.

اهمیت انتخاب یک طراح حرفه ای برای عکاسی از کالا

 نحوه عکاسی از محصول و کالا یکی از موارد مهم و تاثیر گذاری بوده که تا زمانی که با تک تک نکات آن آشنا نشوید، متوجه اهمیت و ظرافت کار آن نخواهید شد. این مسئله باعث میشود که برخی از خرده فروشان تجارت الکترونیک تصور کنند که میتوانند عکسهای خود را بگیرند و همان نتایجی را کسب کنند که یک عکاس حرفه ای میتواند انجام دهد. البته باید توجه داشته باشید که بیشترین سهم در فروش و دیده شدن محصول شما، مربوط به خلاقیت و ایده پردازی طراح بوده که باید در انتخاب آن شخص حساسیت زیادی داشته باشید تا به هدف نهایی خود برسید.

اگر هنوز هم مطمئن نیستید که وجود یک طراح حرفه ای در عکاسی سودمند نیست، باید این موارد را در نظر بگیرید.

  • اگر قرار بر این باشد که خودتان عکاسی کنید، نیاز است که دوربین و تجهیزات مربوط با آن را تهیه کنید که این ملزم به پرداخت هزینه زیادی است. اما طراحان به تنهایی مجهز به تمامی این ابزارها بوده در نتیجه نیازی نیست که آن ها را داشته باشید.
  • شما باید خودتان به فنون عکاسی مثل انتخاب دقیق زوایا، نور، رنگ و از این قبیل موارد مسلط باشید و بدانید که چه شرایطی را برای عکس برداری انتخاب کنید.
  • پس از عکاسی شما نیازی به روتوش و ادیت (ویرایش) تصاویر خود دارید که شامل تصحیح نور یا تنظیمات آن باشد؛ اما یک طراح ماهر تمام این نکات را میتواند به خوبی روی تصاویر شما پیاده کند.

 چگونه میتوانیم یک طراح حرفه ای انتخاب کنیم؟

چگونگی انتخاب یک طراح ماهر

استخدام یک طراح حرفه ای برای اولین بار میتواند کمی سخت و دشوار باشد به خصوص اگر ندانید که باید از کجا شروع کنید. واضح ترین روش و اولین قدم برای یافتن یک طراح ماهر، یک جست و جو ساده در اینترنت می باشد که موارد بی شماری را در طیف مختلفی به شما نشان میدهد.

توجه داشته باشید که قبل از استخدام و عقد قرار داد با گرافیست (طراح) در ابتدا نمونه کارهای او را با دقت ببینید تا زیبایی و سبک طراحی شان قابل هضم و درک برای شما و مخاطبان باشد. از همه مهم تر مطمئن شوید که آنها تجربه گرفتن عکس از محصول در وب سایت ها را داشته باشند.

سخن پایانی

انتخاب یک طراح با تجربه و حرفه ای تاثیر بسزایی در کیفیت تصاویر محصولات شما دارد زیرا خلاقیت اوست که سبب چگونگی دیده شدن محصول شما میشود؛ پس لازم است که در انتخاب آن نهایت دقت خود را به کار ببرید. امیدواریم با خواندن این مقاله به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنید و بتوانید با عکاسی حرفه ای به کسب و کار خود سر و سامان دهید.

4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *