بسته بندی کالا و برند

بسته بندی هوشمندانه کالا برای پایداری برند 2

در دنیای امروزی، با افزایش چشم گیر نیازهای مردم و به دنبال آن تولیدات روز افزون، احتیاج به یک بسته بندی مناسب جهت حفظ کیفیت، مسائل بهداشتی و دیده شدن محصولات احساس میشود که نمیتوان به راحتی از این مسئله عبور کرد زیرا یکی از گام های اساسی در بسته بندی کالا و برجسته سازی برند، همین موضوع پک آنهاست.

به نقل از “استفن کینگ، نویسنده معروف آمریکایی، کالا در کارخانه مخصوص به خود تولید میشود که ممکن است توسط یک رقیب تقلید شود اما برند آن چیزی نیست که بتوان آن را کپی یا تقلید نمود.

تعریف برند به زبان ساده به همراه ویژگی های آن

برند یا همان علامت تجاری، نامی است که محصول یا کالا به وسیله آن شناخته و به دیگران معرفی میشود. اما این موضوع کاملا واضح است که برند فقط یک نام تجاری نیست، بلکه نشان یا سمبلی است که با هدف ارزش آفرینی برای محصولات در نظر گرفته میشود. برند معمولا یک جمله، عبارت، نماد، لوگو و یا طرحیست که سبب هویت دار شدن محصول شده و یکی از مهم ترین دارایی و سرمایه های هر کسب و کاری میباشد. در واقع برند به مانند شناسنامه ایست برای محصول که به وسیله آن در میان سایر کالاها شناخته میشود.

 اگر بخواهیم منظورمان را روشن تر بیان کنیم، میتوانیم بگوییم که تجربه دلنشین استفاده از یک محصول سبب میشود تا متقاضیان زیادی برای خرید و استفاده دوباره از آن تشویق شوند. زمانی که از شما بپرسند نام چند برند گوشی موبایل را نام ببرید، مسلما اولین برندی که بازگو خواهید کرد، نشان تجاری خواهد بود که ضمن معروف بودن، طرفداران زیادی را از گذشته تا به حال به خود اختصاص داده است. حتی اگر این سوال به صورت دسته جمعی پرسیده شود، جواب اکثریت یک برند مطرح و خاص خواهد بود.

هدف از برند

اگر اندکی تامل کنید، متوجه خواهید شد که هدف از ایجاد یک برند، چیزی فراتر از فروش یا ارائه خدمات میباشد. نشان تجاری علاوه بر آن که سبب پیشرفت، شناخته شدن و ارتقا شغلی شما میشود، سهم بزرگی از بازار را زیر سلطه خود نگاه میدارد. به عبارتی دیگر، هدف برند دلیل اصلی شما برای بودن در آن کسب و کار است.

این مسئله میتواند به مشتریان کمک کند تا احساس کنند که بخشی از یک تلاش عظیم بوده و حرکتی برای ایجاد تغییرات را پیش دارند. برند سازی روشی آسان برای انتخاب مخاطب، جلب نظر، اعتماد، هویت بخشیدن به نظام کاری شما، ایجاد پیامی مثبت در ذهن مخاطبان و در نهایت افزوده شدن بر تعداد مشتریان را به همراه خواهد داشت.

هر چه میزان وفاداری مشتریان به برند و کالا تولید شده بیشتر شود، سود آوری و ایجاد رقابت برای عرضه هوشمندانه کالا، پایداری برند افزایش خواهد یافت. در حقیقت برند به شما کمک میکند که تجربه ای مثبت را برای مصرف کنندگان ایجاد کنید تا آنها هیچ گاه نام شرکت شما را از یاد نبرند.

برندینگ

چرا برند سازی مهم است؟

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، برند یا مارک روشی برای بازاریابی بوده که شرکت، نام و لوگویی را طراحی میکنند که مختص خود بوده که این کار جهت شناسایی شدن و تمایز میان محصولات و کالاهای خود با دیگر کمپانی ها میشود.

در ادامه مقاله به برخی دیگر از علل اینکه چرا برند حائز اهمیت است، میپردازیم.

  • شناخته شدن بهتر محصول
  • کسب اطمینان خاطر و اعتماد مردم
  • کمک به بازاریابی
  • افزایش ارزش تجاری
  • مشتریان جدیدی را به همراه خواهد آورد.
  • ماندگاری در اذهان عمومی
  • دیده شدن شرکت سازنده
  • اعتماد سرمایه گذاران

چگونه برند خلق کنیم؟

 اگر قصد دارید یک برند برای کسب و کارتان خلق کنید، باید این نکته را در نظر بگیرید که یک برند در زمان تولد، هم چون نوزادی تازه متولد شده بوده که اگر در همان بدو تولد رسیدگی به آن نشود و آن را به حال خود رها کنید، هرگز نتیجه مثبتی را برایتان رقم نخواهد زد.

در قدم اول برای ساخت یک برند، باید به ارزش آفرینی که قصد دارید برای مشتریان رقم بزنید، فکر کنید و سپس بررسی کنید که آیا این مسئله برای مشتریان نیز پر اهمیت بوده یا خیر؟ شناسایی میزان ارزش آفرینی کالا یا محصول برای مشتریان بر اساس تحقیقات بازاریابی برند مشخص میگردد.

دومین المان، داشتن پشتکار است. هرگز از فعالیتی که بر اساس تحقیقات بازاریابی و تایید شده به آن رسیده اید، دلسرد و بی انگیزه نشوید و سعی کنید برند خود را با روش های گوناگون تبلیغ کنید تا پر رنگ و برجسته شدن شود.

ثبات یک برند

عوامل گوناگونی وجود دارد که یک برند دوام خود را در بازار حفظ کرده و علاوه بر اینکه مشتریان خود را از دست ندهد، آنها را به مصرف کنندگان دائمی خود تبدیل کند. برای مثال، دلیل محبوبیت گوشی اپل از دید مردم این است که خوش دست بوده و به راحتی در جیب جا میشود. دلیل دیگر این است کیفیت دوربین آن بسیار عالی و عکس هایی که با آن گرفته میشود، وضوح به سزایی دارند.

تمامی این ویژگی ها نمایانگر این است که تولیدات لوازم اپل به تنوع سلیقه مشتریان خود اهمیت داده و پاسخ گوی نیاز های مردم میباشد. همین عامل سبب شده تا این برند دوام زیادی را در بازار داشته باشد و اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. درنتیجه پاسخ گویی به وعده هایی که یک برند به مردم میدهد، سبب مجذوب شدن مخاطبان خواهد شد.

لوگو و برند مخصوص اپل در جعبه بسته بندی

چگونه از برند خود محافظت کنیم؟

برای معرفی شدن، شناخته شدن و عرضه تولیدات خود در ابتدا باید یک نام یا برندی را برای خود داشته باشید و آن را به ثبت برسانید. اما تنها انتخاب و ثبت برند کافی نیست، بلکه باید از آن نیز محافظت کرد تا به طور قطعی در کسب و کارتان موفق شوید.

همان گونه که گفته شد، از گام های اساسی و مهم در کسب و کارتان، برند سازی است که متاسفانه برخی از این شرکت ها اصلا توجهی به آن نمیکنند. زمانی که شما هزینه، وقت و انرژی خود را جهت برند سازی صرف کنید، نباید نسبت به ثبت آن بی تفاوت باشید.

ناشناس بودن برند شما، آن را به مرور زمان از یاد میبرد. دراین مقاله ما راهکارهایی را به شما پیشنهاد میدهیم که بتوانید به وسیله آن از نشان تجاری (برند) خود محافظت کنید؛ با ما همراه باشید.

  • ثبت علائم تجاری

در ابتدای شروع هر کسب و کاری لازم است که نامی برای آن درنظر بگیرید و نسبت به ثبت آن اقدام نمایید. با ثبت کردن برند، سوء استفاده از کالا یا محصول شما غیر ممکن خواهد شد. علامت تجاری در واقع شناسنامه محصول شما بوده و با همین نام شناخته میشود.

  • تبلیغ برند

اگر میخواهید برندتان سرشناس شده و سبب شود در ذهن خریداران حک شود، از طریق تبلیغات و مشخص کردن هویت محصول خود میتوانید این کار را انجام دهید. شناخته شدن کالایتان مساوی است با پر فروش شدن و در نهایت سود زیاد. 

اصول برند سازی در فضای مجازی

برند سازی در فضای مجازی، مجموعه ای از فعالیت ها در اینترنت بوده که سبب برجسته شدن نام تجاری شما شده و جایگاه شما را در بازار نسبت به رقبا مشخص میکند. ممکن است که شخصی در حین کسب و کار خود، پس از مدتی فعالیتش متوقف شده و یا مدام در حال تغییر باشد. فکر میکنید دلیل این اتفاق چه میتواند باشد؟

علت تمامی این رویداد ها مربوط به عدم  برند سازی میباشد. برند سازی در فضای مجازی، هویت شرکت سازنده و محصول را به ثبات میرساند. این عامل شما را نسبت به دیگران متمایز میکند و این اجازه را میدهد تا گامی استوار در مسیر برند سازی بردارید.

اطلاع رسانی: خرید و قیمت جعبه و کارتن بسته بندی به صورت آنلاین

اشتباهات رایج به هنگام ایجاد برند در فضای مجازی

1-هویت شما صرفا یک لوگو، کلمه یا شعار نیست بلکه فراتر از واژگان و کلمات است. در حقیقت، برند شما تصویری است ذهنی که در مخاطب به وجود می آید.

2-برند شما باید متناسب با راستای شغلی و کارتان باشد و اگر علامت تجاری شما مرتبط با حرفه و اهدافتان نباشد، سودمند نخواهد بود.

3-نام تجاری باید کوتاه، ساده و قابل درک باشد. برند های پیچیده، دشوار و ناخوانا مانع جلب نظر مخاطبان شده و این رو، شناخته شدن کالا را برای مردم سخت خواهد کرد.

نکاتی برای برند سازی موفق که باید بدانید:

  • اهمیت شناخت مخاطبان
  • توسعه مداوم و مستمر برند
  • برقراری رابطه با افراد تاثیر گذار
  • تعامل با مشتریان

اهمیت برند در بازاریابی و تبلیغات

  • جذب زیاد مشتریان
  • امکان توسعه کسب و کار
  • برقراری ارتباط با مخاطب
  • یک پارچه سازی هویت شرکت سازنده
  • تاثیر گذاری روی درک خریداران

چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟ (برند سازی موفق)

بعد از اتمام توضیحاتی که دادیم، حال این سوال پیش می آید که چگونه یک برند قوی ایجاد کنیم. برای پاسخ به این سوال، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • هدف گذاری

یکی از کلیدی ترین عناصر برند سازی، داشتن هدف است. با اینکه هدف نهایی تمامی کسب و کارها پول است، ولی این پایان ماجرا نیست. باید بدانید که اصلا برای چه شروع کرده اید؟ میخواهید به کجا برسید؟

  • ارزش های پیشنهادی و مزایای رقابتی

جست و جو و برسی کنید که چه مشخصه و ویژگی هایی سبب متمایز شدن برند شما از دیگر برند ها میشود یا اینکه چگونه میتوانید آن را در ذهن مخاطبان حک کنید.

  • ساخت شخصیت نام تجاری

برند شما در واقع به عنوان یک انسان در نظر گرفته میشود؛ در نتیجه باید تمام ویژگی های آن را بیان کنید. برای اینکه برندی قوی و استوار داشته باشید، باید سعی کنید که این ویژگی ها را ارتقا و توسعه دهید.

  • ثابت قدم بودن

عامل شناسایی شدن برند، المان هایی نظیر استایل، فونت، رنگ و طرح و تصاویر میباشد که باید کاملا قابل فهم و درک برای مخاطبان باشد.

اصطلاحات مرتبط با برند

ممکن است در خصوص بحث برندینگ، یک سری از این عبارات به گوشتان خورده باشید که در این نوشته قصد داریم به برخی از آنها اشاره کنیم.

  • آگاهی از برند

آگاهی از نشان تجاری به معنای آشنایی و شناخت افراد و مخاطبان نسبت به آن میباشد. اگر برندی نا شناخته در میان مردم باقی بماند، در هنگام خرید گزینه ای ایده آل برای مردم نخواهد شد.

  • تعمیم برند   

تعمیم به معنای بسط یا گسترش یک نام تجاری در دسته بسته بندی محصولات یا کالاهای جدید است که میتواند با محصول یا کالاهای قبلی مرتبط باشد یا اینکه نباشد. به صورت خلاصه تعمیم برند یعنی استفاده از یک نام تجاری خاص برای تولید محصولات و خدمات جدید در جهت افزایش فروش.

توجه داشته باشید که یک نام تجاری مطرح و پیشرو، به معرفی کالا در دسته های جدید نیز کمک ویژه ای میکند. به عنوان مثال، کمپانی نایک (Nike) که برند کفش میباشد، توانسته برند خود را در لوازمی هم چون عینک آفتابی، توپ فوتبال و تجهیزات گلف گسترش دهد.

  • مدیریت برند

این بحث مربوط به اقدامات لازم جهت نگهداری و حفظ برند شماست که شامل موادی نظیر انتخاب یک رنگ سازمانی برای آن و از این قبیل موارد است.

مزایای برند سازی

  • افزایش آگاهی مردم نسبت به یک محصول یا کالا
  • اعتبار شرکت سازنده
  • ارتقا ارزش کسب و کار
  • رضایت مندی مشتریان
  • به دست آمدن فرصتی برای ایجاد وفاداری در خریداران

کلیدی ترین عناصر برند سازی

  • هدف
  • انسجام و یکپارچگی
  • برقراری ارتباط

انواع برند

  • شخصی
  • خدماتی
  • سازمانی
  • تجاری
  • گروهی
  • مالی
  • خصوصی
  • لوکس
  • ملی
  • اخلاقی
  • سرمایه گذاری
  • عام
  • جهانی
  • مولف
  • شرکتی
  • کار فرما
  • مجازی
  • عمومی
  • عمل گرا

جمع بندی

بسته بندی هوشمندانه کالا در پایداری برند و افزایش فروش، برای موفقیت در هر کسب و کاری مهم و الزامیست که میبایست به آن توجه نمود زیرا برند درکی است که دیگران از شما خواهند داشت. توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن یک بسته بندی برای محصولات میتوان نسبت به برجسته سازی برند و افرایش فروش اقدام نمود. در این خصوص میتوانید با کارشناسان فروش جعبه سازی کارتن پک در ارتباط باشید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

در این مقاله در مورد برند، ویژگی ها، اهداف و دیگر موارد صحبت شد و دانستید که برند تا چه میزان بر روی حرفه شما اثر خواهد داشت. امیدواریم مطالب مفیدی را برایتان بازگو کرده باشیم.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.