بسته بندی چگونه میتواند راهکاری ساده برای جذب مشتری باشد؟ سوالیست که مدیران کسب و کارها در ابتدا کار از مشاوران می پرسند. راهکار های ساده برای جذب مشتری در فروشگاه از خواسته هایی است که هر تولید کننده و یا صاحب کسب و کاری به دنبال آن میباشد تا به واسطه آن اجناس خود را با سود قابل توجهی به فروش برساند. اگر شما نیز از آن دسته فروشندگانی هستید که هنوز نمیدانید چگونه مشتری را به داخل مغازه بکشانید، این محتوا را از دست ندهید.
بسته بندی، مهم ترین راهکار برای جذب مشتری در فروشگاه
یکی از دغدغه هایی که برخی از فروشندگان و تولید کنندگان با آن مواجه هستند، این است که چرا محصولاتشان نسبت به دیگر رقبا که اتفاقا کیفیت بهتری هم دارد، فروش اندکی دارد. آیا میدانید علت چنین اتفاقی چیست؟ بگذارید با ذکر یک مثال منظور را واضح تر بیان کنیم؛ فرض کنید به یک فروشگاه برای خرید رفته اید و فروشنده همان کالای مد نظر شما را با دو بسته بندی متفاوت برایتان آورده است؛ اولی یک پک زیبا و طراحی شده و دیگری جعبه ای ساده و بدون هیچ رنگ و لعابی! کدام یک نظر و توجه شما را به خود جلب خواهد کرد؟
قطعا محصولی که بسته بندی شیک و جذابی داشته باشد زیرا برای بسیاری از مشتریان این گونه تفهمیم شده هر چه ظاهر بسته بندی محصولی زیباتر باشد، حتما جنس و متریال به کار رفته در آن درجه یک است که این گونه برایش هزینه شده است و این به نوبه خود برای جذب مشتری در فروشگاه بی تاثیر نخواهد بود. آن دسته از تولید کنندگان و صاحبان فروشگاه که هنوز نتوانستند بازاریابی صحیحی انجام دهند و به فروش فوق العاده دست یابند، اکنون لازم است که رویکرد خود را تغییر داده و با ارائه محصولات خود در یک بسته بندی شیک و زیبا، به کسب و کار خود سر و سامان دهند.
آیا بسته بندی بر کالا برتری دارد؟
همان گونه که ما انسان ها به نوع پوشش و آن چه که بر تن میکنیم اهمیت میدهیم، در مورد نحوه بسته بندی کالا ها نیز باید چنین دیدگاهی داشته باشیم و آنها را با یک بسته بندی بی نظیر و خلاقانه از قفسه فروشگاه در دست مشتری قرار دهیم. اهمیت پک محصولات به حدی است که در کشور پیشرفته ای مثل ژاپن، به خود بسته بندی بیشتر از محصول درون آن اهمیت می دهند. در این کشور، به هنگام مناسبت های مختلف، ارزش بسته بندی که برای کادو در نظر گرفته می شود، بسیار بیشتر از کالا بوده و این نوعی احترام به دریافت کننده هدیه محسوب میگردد.
وقتی این اتفاق بیفتد، محصولات شما تبدیل به گزینه های بعدی مشتری برای خرید خواهد شد و چه بسا ممکن است که آن را به دیگران نیز معرفی کنند. به این ترتیب، مشتریان فعلی شما تبدیل به مشتریان دائمی خواهند شد.
چگونه کالا را با بسته بندی شکیل وارد بازار کنیم؟
هنگامی که برای خرید وارد یک فروشگاه می شوید و محصول مورد نظر را کاملا مرتب در قالب یک بسته بندی تحویل میگیرید، چه حسی به شما دست خواهد داد؟ آیا ترغیب به خود دوباره از آن محصول و برند نخواهید شد؟ شاید از دیدگاه برخی تولید کنندگان، در نظر گرفتن یک بسته بندی زیبا و شکیل برای محصول، هزینه ای اضافی تلقی شود، اما رعایت همین نکات به نظر جزئی اما کاربردی، زمینه را برای فروش انفجاری و کسب سود زیاد فراهم خواهد کرد. همراهان گرامی، در ادامه با ما همراه باشید تا مهم ترین راهکار ها برای جذب مشتری در فروشگاه را برایتان بیان کنیم.
- انتخاب بسته بندی با دوام و محکم
آیا تا کنون چنین تجربه ای داشتید که کالایی را به صورت اینترنتی خریداری کرده و هنگام تحویل، با جعبه ای کاملا دفرمه رو به رو شوید؟ مسلما رو به رو شدن با همچین صحنه ای برای هیچ یک از خریداران خوشایند نخواهد بود که پک های خود را این گونه تحویل بگیرند. در نتیجه لازم است که یک بسته بندی مستحکم و مقاومی را برای کالاهایتان در نظر بگیرید. پک کالا باید به گونه ای باشد که محتویات درون آن را کاملا ثابت نگه داشته و از تکان خوردن آن جلوگیری کند تا سالم به دست مشتری برسد.
پک های کارتنی و جعبه مقوایی با دارا بودن متریالی مستحکم و مقاوم بهترین گزینه برای بسته بندی به شمار می آیند و تولید کنندگان میتوانند با خیالی آسوده محصولات خود را درون آنها بسته بندی نمایند. کارتن ها انواع گوناگونی هم چون کارتن سینگل، کارتن 3لایه، کارتن 4 لایه و کارتن 5 لایه تولید شده و جعبه های مقوایی نیز با انواع مقوا طراحی میگردند.
- بسته بندی مطابق با نوع محصول باشد
یکی از روش های جذاب و خلاقانه ای که می توانید با آن محصولات تولیدی خود را منحصر به فرد کنید، استفاده از پک هایی است که به نوعی معرف محصول درونشان هستند. به طور مثال، شرکت GORTZ -17 که یک برند آلمانی است، برای فروش بیشتر و جلب نظر مخاطبان، با یک روش کاربردی و نوین توانست این کار را به نحو احسن انجام دهد؛ طراحی و مدل این بسته بندی، شبیه به یک کتانی بوده که بندهای آن نقش دست گیره را برای پک داشته و آن را حسابی شیک و منحصر به فرد کرده است.
- از پک های دوستدار محیط زیست استفاده کنید
بر کسی پوشیده نیست که برای بسیاری از مصرف کنندگان، بسته بندی هایی از جنس پلاستیک به یک دشمن عمومی تبدیل شده است. امروزه با پیشرفت علم و فناوری های به روز، روش های متعددی برای ارائه یک بسته بندی ایده آل خلق شده تا ضمن حفاظت از محصول، تهدیدی برای محیط زیست تلقی نشوند. با این اوصاف، اولویت قرار دادن ویژگی های دوستدار محیط زیست بودن، مراقبت از محصول و راحتی مردم به هنگام خرید، امری است که هر تولید کننده ای ملزم به در نظر گرفتن آن است. بنابراین استفاده از پک های کارتنی، مقوایی و کرافت که بازیافت پذیر هستند، بهترین گزینه جهت بسته بندی محسوب می شوند.
- برند تجاری را به بهترین و زیباترین شکل بر پک پیاده کند.
برند نامی است که مستقیم در فروش کالا یا استفاده از خدمات آن مورد استفاده قرار می گیرد. به طور دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم، برند نشانی است که توسط تجربه و درک شدن در ذهن مردم باقی می ماند. سعی کنید نام تجاری خود را با یک لوگوی جذاب بر بالای بسته بندی قرار دهید تا تاثیر زیادی بر روی میزان فروش شما داشته باشد. به طور مثال، شرکت کوکاکولا که یک برند معروف نوشابه است، لوگو و برند آن به زیبایی با یک فونت ثابت و زیبا، در قسمت مرکز کارتن مادر نوشابه ها درج شده تا مخاطب متوجه شأن و قدرت برند آن شود.
- استفاده از طرح و رنگ های شاد و مهیج
انتخاب درست طرح و رنگ بر روی بسته بندی، رابطه مستقیمی با فروش آن دارد. هر چه طراحی زیبا و شکیل باشد، در حقیقیت نوعی تبلیغ برای برند شما خواهد بود و محصول را برای مصرف کننده قابل اعتماد و جذاب تر خواهد کرد. طرح های دلنشین و متنوع و بهره بردن از رنگ های شاد در طراحی، چشمان زیادی را به سمت کالا شما می کشاند. همین امر باعث می شود که در بازاریابی و فروش نقش حیاتی را ایفا می کند.
- بهره بردن از چاپ مناسب
هر اندازه که کیفیت بسته بندی شما مطلوب باشد و شما برای آن هزینه زیادی کرده باشید، اگر چاپی روی آن صورت نگرفته باشد، نمیتواند وظیفه اصلی خود که تبلیغات و جذب مشتری است را به درستی اجرا نماید. یکی از المان های مهم برای جذب مشتری در فروشگاه پس از مدل بسته بندی، اعمال چاپ روی آن است تا نه تنها پک را زیبا نماید، بلکه هویت آن را برای مخاطبان مشخص کند. افست و چاپ فلکسو از متداول ترین روش های چاپی در صنعت بسته بندی بوده که هر یک کاربرد خاص خود را دارد.
افست یکی از بهترین روش چاپی بوده که با آن میتوان در خصوص برندینگ و تبلیغات محصولات خود، مانور داد. تولید کنندگانی که قصد دارند در مدت زمان کوتاهی برند خود را میان مردم شناخته شده کنند، می بایستی لوگو و طرح برند خود را برروی بسته بندی خود اعمال کنند که این کار با افست شدنی خواهد شد. علی رغم رشد تکنولوژی و ظهور فناوری های جدید چاپ، هنوز افست در بالاترین سطح قرار دارد و یکی از پر استفاده ترین ها در صنعت بسته بندی به شمار می آید.
فلکسو نیز از دیگر چاپ های پر استفاده بوده که مستقیما بر روی کارتن لایه دار بسته بندی اعمال می شود و نسبت به افست تنوع رنگی و طرح های کمتری را می توان با آن برای بسته بندی در نظر گرفت.
کلام پایانی
در این محتوا در مورد راهکار ساده برای جذب مشتری در فروشگاه و مغازه ها صحبت شد و دانستید که بسته بندی نقش مهمی در ترغیب نمودن مردم به سمت خرید و انتخاب برند شما به عنوان اولویت اول خواهد داشت. جهت ثبت هر گونه سفارش و خرید انواع کارتن و جعبه بسته بندی از کارتن سازی کارتن پک، با شماره های زیر در تماس باشید.