فناوری های جدید بسته بندی؛ معرفی تکنولوژی های نوآورانه + شیوه نوین بسته بندی

فناوری های نو آورانه در بسته بندی

فناوری های جدید بسته بندی طیف گوناگونی از ابتکارات را جهت حفظ کیفیت محصولات و جلوگیری از افزایش ضایعات شامل میشود زیرا این موضوع برای مصرف کنندگان بسیار حائز اهمیت بوده و بیش از نیمی از آنها به هنگام انتخاب و خرید یک محصول، بسته بندی های پایدار را در نظر میگیرند. فناوری های جدید بسته بندی اصالت و کیفیت محصول را مشخص میکند که این برجسته شدن برند تجاری شما را به همراه خواهد داشت و میتواند در میزان فروش و سود شما تاثیر زیادی بگذارد.

فناوری های نو آورانه در بسته بندی کدام اند؟

امروزه با پیشرفت علم و فناوری های نوین و هم چنین با توجه به نیاز روز افزون مردم، روش های متعددی برای ارائه یک بسته بندی ایده آل و مردم پسند خلق شده تا ضمن حفاظت از محصول و ایجاد نگرشی مثبت در آنها، تهدیدی برای محیط زیست تلقی نشود. صنعت بسته بندی، راه حل های هوشمندانه و پایداری را برای پک های خود برگزیده تا بتواند به یک بسته بندی سازگار با محیط زیست دست یابد.

بر کسی پوشیده نیست که برای بسیاری از مصرف کنندگان، بسته بندی های از جنس پلاستیک، تبدیل به یک دشمن عمومی شده که علاوه بر اثرات منفی و جدی که بر سلامت انسان و محیط زیست دارد، زندگی جانداران دریایی را هم به خطر انداخته است. با این اوصاف، اولویت قرار دادن ویژگی دوستدار محیط زیست بودن، مراقبت از محصول و راحتی مردم به هنگام خرید، امری است که هر تولید کننده ای ملزم به در نظر گرفتن آن است.

خواندنی ها: گواهی FSC بسته بندی چیست و چه تاثیری در محیط زیست دارد؟

1- گرافن

گرافن ماده ای است نو ظهور و کاربردی بر پایه گرافیت ( شکل دیگری از کربن می باشد) که انقلاب عظیمی را در عرصه تکنولوژی ایجاد کرده است. گرافن علاوه بر آن که در صنعت بسته بندی کاربرد دارد، در صنایع گوناگونی مثل پزشکی، فیزیک، شیمی، علوم کامپیوتر، خودروسازی و غیره نیز از آن بهره میگیرند. 

این ماده برای تولید کاغذ های زیست محیطی کاربرد دارد؛ بدین صورت که طی فعل و انفعالاتی، گرافن را تبدیل به ماده ای بسیار مرغوب برای ساخت کاغذ های بازیافت شدنی با مقاومت بالا می کنند که این موجب بهبود عملکرد بسته بندی میشود. به طور کلی، گرافن را می توان به عنوان ماده ای کاربردی در صنایع بسته بندی معرفی کرد.

ویژگی های گرافن

  • ماده اولیه ارزان
  • زیست سازگار بودن (دوستدار محیط زیست)
  • انعطاف پذیری
  • مقاوم نسبت به دیگر کاغذهای تولیدی
  • منحصر به فرد بودن
  • هزینه پایین
  • دامنه وسیع کاربرد

2- EVOH

اتیلن وینیل الکل یا همان EVOH ، یک نوع پلاستیک برای پک مواد غذایی است که مانع از ورود اکسیژن، نیروژن و کربن دی اکسید به درون پک محصولات غذایی، داروها، لوازم آرایشی و سایر موارد شده تا کیفیت خود را از دست ندهند. این نوع پلاستیک با انعطاف پذیری عالی و مقاومت بالایی که دارد، سبب شده تا علاوه بر بسته بندی های مواد خوراکی، در محصولات آرایشی _ بهداشتی نیز کارایی دارد.

مزایای زیست محیطی EVOH

  • کاهش ضایعات
  • مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی
  • ایجاد بسته بندی های منعطف
  • صرفه جویی در هزینه ها

به طور گسترده این نوع پلاستیک، برای بسته بندی های استفاده میشود که در آن فضای خاصی در داخل بسته بندی برای بهبود و ماندگاری محصولات غذایی مورد نیاز است.

3- بسته بندی هایی با قابلیت خود گرمایشی _ سرمایشی

یکی از دغدغه های اصلی هر تولید کننده مواد غذایی، میزان دما محصولات بوده که یک شرکت بین المللی به نام Joseph پس از دو دهه تلاش بی وقفه توانست جایزه آژانس حمایت از محیط زیست ایالت متحده را به خود اختصاص دهد. این شرکت با معرفی تکنولوژی  Microcool محصولی به نام cchill  تولید کرد که با استفاده از یک دکمه می تواند محتویات درون قوطی را تا 30 درجه خنک کند.

4- دستگاه شیرینگ

از جمله تجهیزات بسیار کارآمد در صنعت جعبه سازی ( کارتنی و مقوایی ) و برای انواع محصولات به کار رفته که با نوعی پوشش شبیه به سلفون بر روی کالاها تاثیرات زیادی دارد از جمله:

  • ضربه گیری از بسته بندی و کالای درونی آن
  • جلوگیری از گرد و غبار
  • مرتب و منظم به نظر رسیدن محصولات و پک ها

5– وکیوم

این نوع بسته بندی که نام دیگرش بسته بندی تحت خلا میباشد، از جمله کاربردی ترین روش برای حفظ مواد غذایی بوده که از فاسد شدن آنها در تماس با اکسیژن خودداری میکند. این دستگاه عملیات بسته بندی، تخلیه هوا و تزریق گازهای نگهدارنده را باهم در یک زمان انجام می دهد.

6- لب چسب

در صنعت کارتن سازی، از لب چسب جهت چسباندن درب کارتن استفاده می شود. این تکنولوژی از تنوع بالایی برخوردار بوده که به صورت دستی، اتوماتیک، دو موتوره و سه موتوره موجود است که استفاده از هر یک با توجه به نوع محصول، تیراژ و دیگر عوامل بستگی دارد.

دانستنی ها: بسته بندی کالا و برند

به نظر شما آینده بسته بندی در سال 2032 چگونه خواهد بود؟

اگر ما دو چشمی داشتیم که می توانست آینده بسته بندی را ببیند، از نظر شما چه شکلی بود؟ براساس آن چه تا کنون میدانید، تصور آن چندان دشوار نخواهد بود. با تجزیه و تحلیل فناوری های نو ظهور و روند بسته های جهانی و پیش بینی بازار میتوانیم نگاهی اجمالی نسبت به این که صنعت بسته بندی تا سال 2032 و پس از آن چگونه خواهد بود، داشته باشید.

  • طراحی

در 10 سال آینده، ارائه دهندگان خدمات، نه فروشندگان محصول، تاج و تخت را خواهند گرفت بنابراین مصرف کنندگان میتوانند از تجربه یک خرید فرا گیر لذت ببرند. به عنوان مثال، به جای معرفی چند برند رنگ مو، ارائه تجربیات مراقبت های شخصی با طیف کامل تری که فراتر از برند است، از نظر ذهنی و احساسی برای مشتریان جذاب خواهد بود.

  • تغییر شکل بسته بندی ها

در حالی که همه شما جعبه های مقوایی و کارتنی کلاسیک خود را می شناسید، در آینده ممکن است این آثار کلاسیک که همه با آنها بزرگ شده اند، تغییر کند. در نتیجه، با روی کار آمدن پک های نوین و خلاقانه، درهای جدیدی از فرصت ها برای مشاغل باز خواهد شد.

تغییراتی را که ممکن است انتظار داشته باشیم در صنعت بسته بندی روی دهد:

  • پک های قابل حل

بسته بندی های خوراکی ( خوردنی ) یک جایگزین جالب و نوآورانه بوده که وابستگی به سوخت های فسیلی را کاهش میدهد و این پتانسیل را دارد که رد پای کربن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد که این دقیقا همان چیزی است که مصرف کنندگان در حاضر به دنبال آن هستند.

استفاده از مواد خام استخراج شده از جلبک ها، شیرین کننده های طبیعی و رنگ های مصنوعی با استفاده از پوست میوه ها و سبزیجات، پتانسیل زیادی را برای ارائه گزینه های متنوع به صنایع غذایی با توجه به رنگ ها، طرح ها و موارد دیگر خواهد داشت. به علاوه، کاهش ضایعات و آلودگی را به دنبال خواهد داشت. 

  • بسته بندی های هوشمند

پک های هوشمند که به عنوان بسته بندی های فعال نیز شناخته می شوند، در آینده رشد چشمگیر و فراگیری را در صنعت بسته بندی خواهد داشت. پک هوشمند میتواند به مشتری اعلام نماید که محتویات درون بسته بندی در حال فاسد شدن بوده که این کار با استفاده از آزاد شدن یک ماده شیمیایی و تغییر در دما و رطوبت انجام خواهد شد.

مزایا

بسته بندی های هوشمند علاوه بر این که سبب افزایش ماندگاری محصول می شود، به بهبود ایمنی آنها نیز کمک به سزایی می کند. طبق گزارشها، برخی از شرکت ها به این نتیجه رسیده اند که با طراحی و تولید پک های هوشمند می توانند این قابلیت را به پک ها بدهند که از خود مولکول های کلسیم تولید کنند تا در درمان پوکی استخوان موثر واقع شود.

NFC

حتما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که تکنولوژی نو ظهور NFC چیست و چه کاربرد هایی در زندگی ما خواهد داشت. NFC  کوتاه شده عبارت Near Field Communication بوده که معنای آن یعنی ارتباط از راه نزدیک و این مفهوم را به همراه دارد که دستگاه هایی که در کنار و نزدیک یکدیگر قرار دارند، می توانند ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.   

به عنوان مثال، فرض کنید که وارد فروشگاهی شده و قصد خرید یک عدد ماکارونی را دارید؛ با استفاده از این تکنولوژی نوین، تمام اطلاعات مربوط به محصول اعم از تاریخ تولید، تاریخ انقضا، دستور مصرف و غیره را در اختیارتان قرار خواهد گرفت. حال ممکن بپرسید چگونه این اطلاعات به دست می آید؟

با اسکن کردن تراشه های NFC  موجود بر روی بسته بندی پیاده میشود، می توانید تمامی مواردی که ذکر شد، به علاوه مواد تشکیل دهنده محصول درون پک را در اختیار شما مصرف کننده قرار خواهد گرفت.

هم چنین، NFC تاریخ انقضا را پیش از فرا رسیدن موعود آن به شما گوشزد میکند و اینجاست که متوجه میشویم تکنولوژی های نوین، چه اندازه در پیشگیری از فساد مواد غذایی موثر خواهند بود.

کارایی NFC

  • همان گونه که حدس می زدید، این قابلیت در بسته بندی، به ارتقای برند تجاری کمک کرده و همین موضوع سبب می شود اعتماد مشتری به شرکت شما بیشتر شده و حس ترغیب به خرید را در آنها تقویت خواهد کرد.
  • دیگر مزیت NFC این است که شما راحت در منزل نشسته اید و با استفاده از این فناوری که بر روی بسته بندی کالاها و محصولات تعبیه شده، تمام اطلاعاتی که نیاز دارید، دراختیارتان قرار خواهد گرفت که این راحتی و آسایش شما را به دنبال خواهد داشت.

کدام کشورها در عرصه طراحی بسته بندی پیشرو هستند؟

با توجه به پیشرفت صنعت بسته بندی و اهمیتی که در عرصه های گوناگون از جمله سلامت مردم، کسب سود فراوان، برجسته سازی برند و از این قبیل موارد دارد، بسیاری از کشور ها آن را درک کرده و مسیر آن را دنبال میکنند. بسیار دشوار است که بخواهیم یک کشور و یا یک برند خاصی را به عنوان پرچم دار در صنعت بسته بندی قلمداد کنیم اما اگر بخواهیم پک و طرح هایی را ذکر کنیم که تحسین همگان را برانگیخته و نگاه ها را میخکوب خود نموده، میتوان کشور های آمریکا و انگلیس را نام برد.

چکیده مطالب

صنعت بسته بندی که پیدایش آن به قرن 18 باز میگردد، پیشرفت های چشمگیری داشته که بخش اعظمی از این پیشرفت ها، مرتبط به روش های بسته بندی فعال و هوشمند است. شکی نیست که با رویکرد های جدید و آمدن روشهای نوین در صنعت بسته بندی، کیفیت آنها نیز افزایش خواهد یافت.

4.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *