چاپ افست | مهم ترین ویژگی و کارایی در بسته بندی

دستگاه چاپ افست

در صنعت جعبه سازی، چاپ افست اهمیت و جایگاه ویژه ای را به علت جنبه تبلیغاتی بودن با تنوع بالا در کنار نمایش دادن نماد شرکت سازنده همگی بر روی جعبه و کارتن یک ویژگی تاثیر گذار است که این چاپ به خود اختصاص داده است؛ افست از رایج ترین چاپ برای بسته بندی است و تولید کنندگان میتوانند برای افزودن زیبایی به پکهای خود و شکیل تر نشان دادنشان از آن بهره ببرند.

اطلاعیه: خرید آنلاین کارتن آماده و قیمت جعبه بسته بندی در کارتن پک

چاپ افست چیست؟

افست (به انگلیسی offset printing) یکی از پر طرفدار ترین و مرسوم ترین شیوه چاپ بوده که دارای 4 رنگ اصلی CMYK ( آبی، قرمز، زرد و سیاه ) بوده و تقریبا میتوان گفت روی تمامی انواع بسته بندی کاغذیی و مقوایی قابل اجراست. این چاپ یکی از به صرفه ترین نوع چاپ در کارتن سازی و جعبه سازی مخصوصا در تیراژ بالا بوده که از نظر تنوع رنگی و کیفیت، حرف اول را در میان سایر چاپ ها میزند. در این چاپ با کمک زینک، میتوان کار چاپی را تا مرز یک میلیون رنگ نیز انجام داد.

صرفا جهت اطلاع رسانی: جعبه و کارتن لمینتی با چاپ افست

زینک

همان طور که اشاره کردیم، افست از چهار رنگ اصلی آبی، قرمز، زرد و سیاه تشکیل شده که پس از تایید شدن طرح چاپی، به این چهار رنگ اصلی تبدیل میشود. هر کدام از این رنگها بر روی صفحه ای فلزی از جنس آلمینیوم به وسیله لیزر نوری، نور دهی شده و طرح مدنظر بر روی ورق حک خواهد شد.

برد یا همان ورق آلومینیومی که به آن زینک نیز میگویند، روی دستگاه افست نصب میگردد تا کار چاپی بر روی مقوا انجام گیرد. در دستگاه افست، سیلندری وجود دارد که به جوهر آغشته شده و روی زینک قرار میگیرد؛ زیر این زینک، استوانه دیگری نیز وجود دارد که از جنس لاستیک بوده و زینک جوهری شده و به سیلندر برخورد کرده و طرح از روی آن بر مقوا اعمال میشود که تمام این مراحل را فرآیند چاپ افست می نامند. دلیل استفاده از سیلندر لاستیکی این بوده که هم اصطکاک کمتری ایجاد می نماید و هم در هزینه صرفه جویی خواهد شد.

تماشا کنید: بسته بندی انواع محصولات برای بازار داخلی و صادرات

دلایل محبوبیت افست

افست یکی از بهترین روش چاپی بوده که با آن میتوان در خصوص برندینگ و تبلیغات محصولات خود، مانور داد. تولید کنندگانی که قصد دارند در مدت زمان کوتاهی برند خود را میان مردم شناخته شده کنند، می بایستی لوگو و طرح برند خود را به بسته بندی خود اعمال کنند که این کار با افست شدنی خواهد شد. علی رغم رشد تکنولوژی و ظهور فناوری های جدید چاپ، هنوز افست در بالاترین سطح قرار دارد و یکی از پر استفاده ترین چاپ در صنعت بسته بندی به شمار می آید.

از مهم ترین ویژگی افست میتوان به کیفیت مطلوب و سرعت بالای آن اشاره کرد که همین مسئله موجب میشود کار چاپی در تیراژ بالا به سرعت انجام گیرد. در این چاپ، علاوه بر سیستم 4 رنگ اصلی، میتوان از رنگهای دیگری نیز بهره برد. صرفه اقتصادی، تنوع رنگی، کیفیت بالا، طرح های تبلیغاتی جذاب تر، آلودگی کمتر، تمیزی کار و قابلیت اجرا بر انواع کارتن از جمله کارتن سینگل فیس،کارتن سه لایه، چهار لایه و کارتن پنج لایه از دیگر دلایل محبوبیت آن میباشد.

آیا میدانستید: کارتن چهار لایه چیست و چه چقدر تحمل وزن دارد؟

موارد استفاده از افست

  • کاتولوگ
  • تمبر
  • اوراق اداری
  • کتاب راهنما
  • مجله
  • جعبه لمینتی
  • انواع لیبل
  • پوستر
  • بروشور و غیره

جعبه لمینتی با چاپ افست

فرآیند افست بدین گونه بوده که ابتدا چاپ بر روی لایه ای نازکی از جنس مقوا اعمال میشود سپس این مقوای چاپدار که پس از چاپ نامش به پوستر تغییر می یابد به وسیله دستگاه های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بر روی شیت کارتن چسبانده شده که در آخر به بسته بندی، جعبه یا کارتن لمینتی گفته میشود.

جعبه هایی با چاپ افست ( جعبه لمینتی)

مرتبط بخوانید: چاپ کارتن چیست و چرا میان تولید کنندگان محبوبیت دارد؟

چگونه میتوان بین چاپ افست و دیجیتال یکی را برگزید؟

یکی دیگر از چاپ هایی که در صنعت بسته بندی کاربرد دارد، چاپ دیجیتال است. دیجیتال یکی از آسان ترین روش های چاپی بوده به گونه ای که جوهر مستقیم بر روی سطح کار چاپی منتقل میشود. در مواردی که مشتری وقت کافی ندارد، از چاپ دیجیتال میتواند بهره ببرد. این چاپ برای سفارش در تعداد کم کاربرد دارد اما افست غالبا در تیراژ های بالا به صرفه بوده و از طرفی سرعت چاپ دیجیتال نسبت به افست بیشتر است و هزینه تمام شده دیجیتال از افست بالاتر است.

سوالات رایج در خصوص افست

در این بخش از محتوا میخواهیم به تعدادی از سوالات شما در خصوص این چاپ پاسخ دهیم.

1- آیا افست در چاپ اسناد مالی نیز کاربرد دارد؟

بله. باید بدانید که اغلب گزارش های مالی شرکت ها و سازمان ها به علت تیراژ بالای سفارش خود، از افست بهره میگیرند.

2- منظور از زینک چیست؟

زینک ورقه یا بردی است از جنس فلز آلومینیوم که طرح مد نظر بر روی آن کپی شده و برای چاپ افست ضروری است.

3- آیا افست بر کارتن قابل اجراست؟

چاپ افست مستقیم بر روی کارتن اعمال نمیشود همان طور که گفته شده ابتدا بر روی مقوا و سپس مقوای چاپدار بر روی کارتن چسبانده و بعد از فرایند برش، جعبه و کارتن لمینتی آماده بهره برداری میشود.

4- مزایای چاپ افست؟

ماندگاری زیاد، سرعت چاپ بالا، جذب مخاطبان بیشتر، تنوع رنگی، هزینه بصرفه نسبت به دیجیتال و موفقیت در عرصه برندینگ و غیره .

کلام پایانی

در صورت استفاده از یک بسته بندی با چاپ شکیل و مناسب، شانس شما برای جذب متقاضیان بیشتر افزایش می یابد زیرا در وهله اول، نگاه مشتری به سمت طرح روی بسته بندی رفته و همین عامل سبب میشود که محصولتان در میان سایر کالاها در بازار رقابتی، پیروز شود. برای این که بتوانید در قفسه های پر زرق و برق فروشگاه ها، محصولات خود را به خانه مشتری بفرستید، لازم است در کنار حفظ کیفیت مطلوب کالا، از یک چاپ جذاب و همه پسند برای بسته بندی آن بهره ببرید.

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد چاپ افست و بهرمندی از آن در سفارش انواع بسته بندی خود دارید، میتوانید با رفتن به صفحه تماس با ما  از مشاوره رایگان کارشناسان شرکت کارتن سازی کارتن پک بهره مند شوید.

4.9/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *