کارتن یا شیرینگ پک ، آینده بسته بندی از آن کدام است؟

کارتن یا شیرینگ پک ، آینده بسته‌بندی از آن کدام است؟

کارتن یا شیرینگ پک ، آینده بسته‌بندی از آن کدام است؟ در این نوشتار میخواهیم به این سوال بپردازیم که آیا صنعت کارتن سازی از پلاستیک پیشه خواهد گرفت؟ با پیشه گرفتن هر کدام چه پیامدهای مزایا و معایبی پدیدار خواهد شد؟

کارتن قدیمی‌ترین انواع بسته‌بندی‌هاست که طی سال‌های گذشته استفاده‌های زیادی از آن می‌شد. اما در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات قیمت کارتون، بالا رفتن قیمت کاغذهای بسته‌بندی، و در پاره‌ای از زمان نایاب شدن کارتن، سبب شد تا شیرینگ پک بتواند به جایگزینی مناسب و مقرون به صرفه‌ای برای کارتون تبدیل شود.

در همین راستا خیلی از صنایع برای بسته‌بندی محصولاتشان به سمت بسته‌بندی‌های شیرین پک رفتند و این موضوع وضعیت بسته‌بندی کارتون را متزلزل ساخته است. برخی بر این باورند بسته‌بندی شیرین پک به دلیل مخاطرات محیط زیستی که دارد، نمی‌تواند جایگزین کارتون باشد اما واقعیت این است که در حال حاضر بخشی از بازار کارتن سازان را اشغال کرده و هر روز هم در حال پیشروی است.

کارتن یا شیرینگ پک ، آینده بسته‌بندی از آن کدام است؟

کارتن ها

بسته‌بندی محصولات ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده است و دغدغه امروز بازاریابی این نوع زباله‌ها به منظور جلوگیری از نابود شدن محیط زیست و استفاده دوباره از آن است. کاغذ و مقوا از منابع تجزیه پذیر تولید می‌شود که به راحتی قابل بازیابی‌اند و می‌توان از آنها مجدد برای تولید مقوا استفاده کرد. محصولات این نوع صنعت از قبیل ساخت کارتن در صورت عدم بازیافت به راحتی به مواد اولیه تجزیه می‌شوند.

بسته‌بندی‌های کارتونی و مقوایی بسیار منحصر به فرد هستند و مزایای زیادی دارند. ویژگی‌های ساختاری آنها در عین ارائه طیف وسیعی از مزایا، آنها را به یک راه حل ایده‌آل برای بسته‌بندی تبدیل می‌کند. این بسته‌بندی‌ها برای هر مشاغلی مناسب هستند و بهترین راه حل بسته‌بندی را برای هر محصول ارائه می‌دهد. برای افرادی که می‌خواهند به راحتی کار خود را انجام دهند بدون هیچگونه مشکلی هنگام بسته‌بندی محصولات خود بهترین گزینه انتخاب برای بسته‌بندی هستند. به همین خاطر است که تولید کنندگان کالاها به طور فزاینده‌ای به عنوان مقامی برای حمل و نقل ذخیره و بازاریابی محصولات خود به بسته‌بندی کارتونی و مقوایی روی آوردند.

ویژگی‌های بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود بسته‌بندی کارتونی و مقوایی از هر بسته‌بندی دیگری بی‌نظیر باشد. این جعبه‌ها بسیار سازگار هستند. به هر شکلی که دوست دارید می‌توانید آنها را در بیاورید و کارهایی همچون برش دادن، چسباندن و غیره را به راحتی می‌توانید انجام دهید. ویژگی‌های این بسته‌بندی‌ها بی‌پایان است و با توجه به اینکه می‌توان آنها را به هر اندازه سفارشی کرد و یا برش داد، تولید کنندگان این امکان را می‌دهد که بسته‌بندی منحصر به فردی را طراحی کنند که به طور کامل محصولات آنها را تحت پوشش قرار دهد.

کارتن یا شیرینگ پک ، آینده بسته‌بندی از آن کدام است؟

شیرینگ پک‌ها

بسته‌بندی شیرینگ پک دارای استفاده‌های وسیع در تمامی صنایع است که به دلیل مرغون به صرفه بودن نسبت به سایر گزینه‌های موجود در بازار مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد اما باید این نکته را در نظر داشت که شیرین پک به محیط زیست آسیب‌های جدی وارد می‌کند.

شیرینگ پک یک ماده بسته‌بندی بسیار مقرون به صرفه نسبت به سایر گزینه‌های موجود در بازار است. این نوع بسته‌بندی استفاده از فضا را به حداقل می‌رساند. همچنین محصولات را بدون استفاده از مواد بسته‌بندی حجیم مانند جعبه‌ها، در کنار هم نگه می‌دارد. به این ترتیب، در هزینه نگهداری و همچنین حمل و نقل صرفه جویی می‌شود.

شیرینگ پک نوعی پوشش محافظ برای مواد یا کالاها با استفاده از یک فیلم پلاستیکی شفاف است. این فیلم به دور محصول مورد نظر پیچیده می‌شود و از طریق گرما منقبض نی جمع می‌شود و بسته‌بندی واحد و محکمی را به دور محصول ایجاد می‌کند. فیلترهای پلاستیکی از جنس پلیمر رایج‌ترین ماده انتخابی برای لفاف‌های مورد استفاده در بسته‌بندی شیرینگ پک هستند. متداول‌ترین نوع لفاف‌های مورد استفاده پلی الفین است. زیرا در انواع ضخامت، استحکام، شفافیت و میزان انقباض موجود است.

بیشتر بدانید: خمیر کاغذ چیست و چگونه تولید می‌شود؟

از دیگر مواد مورد استفاده در تولید لفاف‌های بسته‌بندی شیرینگ پک پی‌وی‌سی (PVC)، پلی پروپلین و پلی اتیلن هستند. برای اعمال گرما، اپراتورها ممکن است از تفنگ‌های حرارتی دسته یعنی گازی یا برقی استفاده کنند. همچنین می‌توان اقلام بسته‌بندی شده را از طریق یک تونل حرارتی روی تسمه نقاله عبور دهند.

بسته‌بندی شیرین پک به ایجاد محافظت در برابر هوا در اطراف محصولات کمک می‌کند. بنابراین، این بسته‌بندی انتخابی مناسب برای بسیاری از تولید کنندگان، صنایع و ارسال کنندگان کالا است. با در دسترس بودن انواع این بسته‌بندی در استحکام، شفافیت و ضخامت‌های مختلف، کاربردهای آن تقریباً بی‌پایان است. بیشتر بطری‌ها، قوطی‌ها، کارتون‌ها و جعبه‌ها برای بسته‌بندی بدین روش ایده آل هستند. همچنین امکان بسته‌بندی بسیاری از انواع دیگر محصولات به روش شیرینگ وجود دارد. محصولات بسیار سبک وزن یا دارای شکل‌های عجیب و غریب می‌توانند برای این نوع بسته‌بندی چالش برانگیز باشند. به این دلیل که انتقال و کنار هم قرار دادن آنها در طول فرایند بسته‌بندی سخت است. همچنین ممکن است به این دلیل باشد که نمی‌توانند یک گروه با شکل هندسی پایدار تشکیل دهند. در نتیجه این امر پس از کوچکترین حرکت یا برخورد ممکن است استحکام بسته‌بندی از بین برود شوند. با توجه به همه آنچه که گفته شد سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا شیرین پک‌ها جایگزین کارتون‌ها شده‌اند؟

آیا شیرینگ پک می تواند جایگزین کارتن باشد؟

در بازار بسته‌بندی شیرین پک نمی‌تواند جایگزین کارتون شود این نظر بزرگان صنعت بسته‌بندی است. چرا که هر کدام کاربرد و حوزه تخصصی خود را خواهند داشت. جعبه کارتونی یا مقوایی هنوز برای بسیاری از بسته‌بندی‌ها یک الزام است. به طور مثال در تولید صنایع غذایی و به طور ویژه‌تر در صنعت تولید بیسکویت جعبه یا مقوا را به صورت کامل برای بسته‌بندی داریم و استاندارد سازمان غذا این را الزام می‌کند. شیرینگ پک زمانی می‌تواند جایگزین آن باشد که ما نیازمند استحکام، مقاومت به رطوبت و غیره نباشیم بنابراین هنوز کاربرد خود را دارد.

نوسانات قیمت کارتون چقدر در این شرایط اثرگذار بوده است؟یک دوره بالا رفتن قیمت مقوا، جعبه و کارتون باعث شد افراد بسته‌بندی‌های بزرگ یا کارتون‌های مادر را حذف کنند. هرچند این اتفاق به صورت کامل قابل انجام نبود و همچنین این امر هم موجب شد بسیاری به شرایط قبل بازگشتند چرا که با حذف کارتن های مادر محصول آسیب دید، ضربه خورد و بعضا از بین رفت. بنابراین محصول از صرفه خارج شده و نتیجه آن شد که دوباره کارتون برای بسته‌بندی باز گردد. البته در برخی از محصولات که نیازی به استحکام نبود شیرینگ جایگزین کارتن شد. قیمت مقوا و کارتون بسیار موثر بود اما باید با مهندسی بسته‌بندی پاسخ بهتری بگیریم.

اگر بسته‌بندی درست طراحی شده باشد یعنی میزان استفاده از پلاستیک و مشتقات آن حداقلی باشد، باید جایی استفاده شود که واقعاً برای آن الزام وجود دارد. بنابراین می‌تواند این نگرانی در حداقل ممکن باشد. به طور مثال در صنایع غذایی زمانی که محصول تماس مستقیمی با مواد غذایی داشته باشد، روغن محصول به کاغذ منتقل و در نتیجه محصول فاسد خواهد شد. بنابراین در اینجا کاغذ نمی‌تواند جایگزین پلاستیک باشد و از مدل‌های مختلف استفاده کرده و در نهایت دوباره پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما امروز کاملاً به دانش جایگزینی کامل پلاستیک با حوزه کاغذ نرسیدیم. اگر روزی به این دانش و تکنولوژی و از آن مهم‌تر بلوغ رسیده باشیم. در آن زمان باید پلاستیک را کم و محصولات تجدید پذیر یا پلاستیک‌های تجدید پذیر جایگزین کنیم.
کاری که بعضی از مجموعه ها در حوزه شیرین پک انجام اند این است که محصول پی‌وی‌سی را به صورت روتین مورد استفاده قرار می‌دهند تا بهبود ببخشند، به عبارتی محصول را با pof توصیه می‌کنیم پی او اف هم تجدید پذیری بالاتری دارد و هم اینکه با یک ضخامت کمتر کاربری بالاتری خواهد داشت. ضمن اینکه هزینه پایین تری نیز برای بسته‌بندی کننده دارد.
قطعاً اگر در آینده به تکنولوژی برسیم که بتوانیم بگوییم پلاستیک مشتقات نفتی و پتروشیمی نباشند و حالا به سراغ مواد تجوید پذیری برویم یقیناً شرایط بهتر از امروز خواهد بود. اما اکنون به این تکنولوژی حداقل در صنایع بسته‌بندی ایران نرسیده‌ایم.

تاثیرات افزایش قیمت کاغذ و مقوا

افزایش غیر قانونی قیمت کاغذ، باعث پدید آمدن شیرینگ پک ها شد. در دو سال گذشته یک سری مشکلات اقتصادی تولیدات در کشور را با مشکلات جدی روبرو کرد که یکی از آن مشکلات گرانی کاغذ بود. این موضوع باعث شد که قیمت کارتون افزایش یابد و بر همین اساس رای بسیاری از محصولات، بسته‌بندی کارتونی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

با گرانی کاغذ و در گرو آن کارتن، تولید کنندگان به بسته‌بندی شیرینگ پک رو آوردند که در مدت زمان کوتاه به خوبی پاسخگوی این سند برای بسته‌بندی بود. افزایش غیرقانونی قیمت کاغذ و کارتن باعث گسترش شیرینگ پک ها شد. محیط زیست دغدغه همه ما است و ما به ناچار از شیرین پک‌ها به دلیل گرانی کاغذ و کارتون استفاده می‌کنیم و این موضوع را هم می‌دانیم که پلاستیک برای محیط زیست بسیار خطرناک است اما تا زمانی که این معضل در اقتصاد کشور حل نشود، نمی‌توانیم راهکار دیگری داشته باشیم.

جمع بندی

کارخانه کارتن سازی کارتن پک با جمع آوری اطلاعاتی در خصوص کارتن یا شیرینگ پک ، آینده بسته‌بندی از آن کدام است؟ در نظر داشت به مشکلات کارتن به پردازد و این موضوع یکی از دقدقه های تولید کننده صنعت کاغذ و ورق کارتن است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *