بررسی لوازم بسته بندی

بررسی لوازم بسته بندی

لوازم بسته بندی همان گونه که از نامش پیداست، برای محافظت از محصول درون جعبه یا کارتن در برابر آسیب های احتمالی حین حمل و نقل یا در طول انبار داری استفاده میشوند. از نظر فنی لوازم بسته بندی ممکن است از هر متریالی نظیر مقوا، کارتن، پلاستیک و یا فلز باشد.

تماشا کنید: بسته بندی محصولات با طرح و نقش های متفاوت!

انواع لوازم بسته بندی کدامند؟

همان گونه که میدانید، بسته بندی نقش محافظتی ویژه ای را در برابر محصول ایفا نموده و هدف اصلی آن حفظ ایمنی و سالم رسیدن کالا تا رسیدن به مقصد و در نهایت به دست مشتریست. افزون بر این موضوع، بسته بندی در حقیقت نوعی شناسنامه برای کالاهاست و به وسیله آن میتوان به ویژگی های محصول پی برد. در این نوشته قصد داریم شما را با تعدادی از لوازم بسته بندی که در جهت ایمنی بیشتر محصولات درون بسته بندی به کار میرود، آشنا کنیم.

1- نایلون حباب دار

یکی از پر کاربرد ترین لوازم بسته بندی که برای حفاظت از محصول درون جعبه کارتنی استفاده می شود، نایلون حباب دار است. نایلون حباب دار یک گزینه ایده آل برای بسته بندی محصولات شکستنی و در معرض آسیب محسوب می شود زیرا میتواند تا حد بسیار زیادی، ضربات وارد شده به محصول را دفع کند و آن را سالم نگه دارد. قدرت ضربه گیری این نایلون به قدری است که از آن با عنوان مشما حباب دار نیز یاد میشود.

انواع نایلون حباب دار و کاربرد آنها

از لحاظ ظاهری، دو نوع پلاستیک حبابدار در صنعت بسته بندی وجود دارد؛ دو لایه و سه لایه. نایلون حباب دار دو لایه با اسم معمولی نیز شناخته میشود و سه لایه یک لایه دیگری نیز داشته که روی این حباب ها کشیده میشود. اندازه حباب ها نیز به دو صورت ریز و درشت وجود دارد به گونه ای که حباب های کوچک برای پک محصولات ظریف و حباب های بزرگ برای حفاظت از کالاهایی با ابعاد و وزن بالا در نظر گرفته می شود.

لازم است بدانید که این دو نایلون از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها فرق این دو این است که سه لایه به علت آن که یک لایه یشتر دارد، مقاومت و دوام بالایی داشته و برای بسته بندی اقلام و کالاهای نسبتا سنگین کارایی دارد. مشما های حباب دار می‌توانند محصولات را طی حمل و نقل و جا به جایی تا رسیدن به مقصد، سالم نگه دارند؛ اما کارایی های آن به این جا ختم نمیشود بلکه استفاده های دیگری نیز دارند که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد:

  •   در جعبه بسته بندی لوازم الکتریکی و الکترونیکی
  • خودداری از فرسودگی کالاهایی که در دراز مدت ممکن است در انبار قرار بگیرند.
  • به عنوان پوششی برای استخر منازل در جهت عدم تبخیر آب و ورود آلودگی به داخل آن
  • استفاده از آنها در داخل کیف و کفش به علت پیشگیری از بهم ریختگی حالتشان
  • جلوگیری از برخورد دستگیره های درب به دیوار

به اضافه مواردی که ذکر شد، شما می توانید با کار بردن کمی خلاقیت، استفاده های گوناگون و متعددی از نایلون حباب دار کنید. مثلا می‌توان از آنها به عنوان دستکش یا در کار دستی های کودکانه از آنها بهره برد.

نایلون حباب دار دو لایه و سه لایه

خواندنی ها: جعبه سازی در کرج و تهران با مدل های گوناگون

2- منقسم

آیا تاکنون نام منقسم به گوشتان خورده است؟ میدانید که از آنها به چه منظور استفاده میشود؟

فرض کنید که به یک فروشگاه رفته و قصد خرید یک دست استکان چینی یا شیشه ای دارید. در حین راه ممکن است که ترس این را داشته باشید که مبادا دچار لب پریدگی یا شکستگی شود یا اینکه با یکدیگر برخورد کنند.

اما راه حلی وجود دارد که دیگر این گونه مشکلات پیش نیاید و با خیالی آسوده آنها را حمل کنید. منقسم یا نگهدارنده را میتوان نوعی جدا کننده دانست که کارتن را به چند قسمت مساوی تقسیم می کند تا محصولات حین قرار گیری داخل جعبه، با یکدیگر برخورد نکنند و نشکنند. هر چه تعداد این منقسم ها در کارتن زیاد باشد، استحکام جعبه در برابر ضربه افزایش خواهد یافت. به طور کلی، جنس منقسم ها از مقوا و کارتن بوده دارند که بیشترین کارایی را در لوازم های شکستنی و شیشه ای دارند.

منقسم در بسته بندی

دانستنی ها: جعبه و کارتن بسته بندی ظروف شکستنی

3- سلفون

یکی دیگر از لوازم بسته بندی ای که حفظ محصولات نقش به سزایی دارد، سلفون پیچ کردن محصولات است که اکثر در منازل از این روش در جهت نگه داری و تمیز ماندن وسایل ، مخصوصا لوازم برقی آشپزخانه که بیشتر در معرض آلودگی و چربی هستند، استفاده میشود.

سلفون یک ماده شفاف و بی رنگ بوده که در صنایع گوناگون از جمله بسته بندی کاربرد دارد. در سال 1908 ایده اولیه ساخت این محصول به ذهن یک شخص فرانسوی به نام برندربرگ رسید؛ زمانی که او در یک رستوران مشغول سرو غذا بود، به یک باره متوجه شد نوشیدنی شخصی بر روی میز ریخته شد که او را ناراحت و خجالت زده کرد.

پس از این اتفاق، او تصمیم گرفت یک پوششی بسازد که بتواند مایعات را به خود جذب کند که سرانجام در سال 1918 توانست دستگاه ساخت سلفون را وارد خط تولید کند. ساخت سلفون تنها به این کار محدود نشد بلکه امروزه کارایی های گسترده ای را در صنایع مختلف از جمله بسته بندی را به خود اختصاص داده است.

سلفون

یادآوری: چاپ کارتن و علت محبوبیت آن میان تولید کنندگان و صادر کنندگان

کاربرد مهم سلفون

تابش مستقیم آفتاب بر روی مواد غذایی، ورود گرد و غبار، حشرات، باکتری های هوا و دیگر موارد همگی کیفیت مواد خوراکی را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب فاسد شدن آن می شود. در نتیجه برای پیشگیری از بروز چنین شرایطی، سلفون یک گزینه ایده آل محسوب می شود. علاوه بر کارایی بی شماری که سلفون در صنعت بسته بندی مواد غذایی دارد، استفاده های گوناگونی نیز از آنها میشود:

  • رومیزی رستوران ها
  • بسته بندی مبلمان برای عدم آسیب و محافظت از آنها
  • پوششی برای کتاب، مجلات و غیره.

سخن پایانی

از اهداف اصلی هر تولید کننده، حفظ کیفیت و ایمنی آن تا زمان رسیدن به دست مشتری است تا با این کار هم اعتماد مشتری را جلب نماید و هم برند خود را معروف و برجسته تر کند. در این باره لوازم بسته بندی که شامل نایلون حباب دار دو لایه و سه لایه، منقسم و سلفون هستند، کمک شایانی در جهت محافظت بیشتر از کالاهای پک شده به شما خواهند نمود.

 امیدواریم خواندن این مقاله منجر به افزایش آگاهی شما در خصوص محافظ های بسته بندی شود و به آگاهی کافی در این مورد رسیده باشید.
5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *